Cradock en Addo

1 mei 2017 - Addo, Zuid-Afrika

30 april en 1 mei, Cradock en Addo
Al vroeg in de ochtend Malealea verlaten. Na een uur waren we pas op de doorgaande weg en hadden slechts 30 km gereden. De grens over bij Van Rooijens gate. De mensen hadden er zin in. Geen vriendelijk woord en geen lach op het gezicht. Maar ach, het was al de achtste keer dat we dit meemaakten en de mensen hebben ook niet het meest interessantste werk.
Via een rustige route reden we naar Cradock. Soms kwamen we tijden geen andere auto tegen. Veel Blanke Zuid-Afrikanen hebben hier een grote boerderij met heel veel vee. Er wordt hier nauwelijks Engels gesproken, alleen Afrikaans. Langs de weg zie je namen van dorpjes als Knapkop, Welbedagt, Voorspoed, Lekkerdraai, Badkop en Tweefontein.
Vlak voor Cradock verandert de natuur in een woestijnachtig gebied met veel cactussen en met af en toe een berg.
In Cradock slapen we in een voormalig arbeidershuisje. De arbeiders hadden na de aanleg van een spoorlijn geen inkomen meer en de huizen verpauperden. Iemand heeft toen alle huizen in the Market Street gekocht en deze volledig gerestaureerd. De huizen zijn ingericht zoals het vroeger was. Echt prachtig!
Vanochtend vertrokken we naar Addo om het Elephant Park te bezoeken. Ook hier is het mooi. We zien daar veel olifanten (de naam geeft het al aan) maar ook buffels, zebra's, zwijnen, elanden, struisvogels. Spannend wordt het als twee olifanten vlak voor onze auto de weg op komen en een partijtje ruzie maken. Zodra ze wat dichtbij komen, gaat de auto in de achteruit.
Morgen naar de kust.